Activities

Sectors and Best Practices

We mainly work in those sectors in which companies have an ongoing relationship with their customers (subscriptions, consumer services and individual purchases), manage multiple channels of customer contact (direct and indirect) and experience a historical moment of extreme turbulence (endogenous and exogenous).

We believe in continous innovations and we work with our clients end to end, from strategy to execution, until we achieve the goals we set.

Sectors

Strategic Managmente Partners has developed significant experiences in:

Consumer Goods

The Manufacturing sector is directly affected by the continuous changes that are taking place...

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Energy & Utilities

Since deregulation, the utility market has been in a state of continuous change. have proliferated...

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Financial Services

In a historical moment characterized by a strong race to remove costs for the clients, banks...

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Retail & GDO

The Large-Scale Retail sector is undergoing a continuous process of change sector due to a gradual reduction in margins...

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Industrial

The manufacturing industrial sector, particularly in the SME segment, has been going through...

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Media

The media practice is assisting one of the industries with the highest rate of strategic and organizational change...

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PA

We put our expertise in support of PA to improve the well-being of individual citizens and society as a whole...

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Pharma & Healthcare

The Pharmaceutical sector is traditionally complex and articulated The peculiarity of the products...

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Telecom

The Telecommunications sector has experienced dramatic changes over the past decade, due in part...

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Strategy

Guidiamo passo i nostri clienti nell’implementazione delle strategie e dei programmi di miglioramento delle performance proponendo modelli di collaborazione flessibili e personalizzati in base alle esigenze del cliente.

Il nostro team comprende figure con esperienze pluriennali in ambito industriale che ci permette di accompagnare i nostri clienti sul campo fino al raggiungimento dei risultati prefissati, garantendo successivamente una piena autonomia operativa. 

Accompagniamo i nostri clienti nel processo di M&A sia in fase di acquisto sia in fase di vendita. Grazie alle competenze maturate dai nostri manager siamo in grado di coprire l’intero arco del processo, dalla definizione della strategia alla individuazione del soggetto più adeguato fino ad arrivare al supporto alla negoziazione e alla conclusione dell’operazione.

Digital & IT

Aiutiamo i nostri clienti a realizzare un approccio pratico per innovare e accelerare rapidamente le loro attività nel mondo digitale.

Favoriamo lo sviluppo di strategie digitali e IT che ottimizzino la customer experience, migliorando la supply chain e tutti i canali di contatto azienda-cliente. Abbiamo sviluppato processi e strumenti innovativi per la governance IT, e supportiamo concretamente i nostri clienti nell’applicazione di nuovi modelli operativi e nella progettazione di architetture integrate e sinergiche tra nuove piattaforme e sistemi legacy. 

Customer Experience

La nostra metodologia per ottimizzare la customer experience parte dal concetto di centralità del cliente e di ottimizzazione della relazione omnicanale cliente-azienda (customer journey) in tutto il ciclo di vita: ricerca attiva, acquisto e utilizzo di un bene o di un servizio; introducendo i principi di Service Design per comprendere a fondo i bisogni dei consumatori e minimizzare i problemi, con una vista end to end.

Supportiamo i nostri clienti in tutte le fasi del processo continuo ed iterativo di gestione della customer experience che va dalla progettazione, alla implementazione, al miglioramento continuo e che deve essere supportato dalla governance progettuale e da adeguati strumenti.

ESG

Environmental: l’impatto ambientale dello sviluppo economico di un’organizzazione nei confronti dell’ambiente nel quale è collocata e dell’ambiente in generale.

Social: l’impatto sociale di un’organizzazione in termini di inclusività e di relazione con il territorio, con le persone, con i dipendenti, i fornitori, i clienti e in generale con le comunità con cui opera.

Governance: la governance intesa come l’insieme degli strumenti, delle regole, dei principi, dei sistemi e delle procedure che hanno il fine di ottimizzare i processi per raggiungere gli obiettivi economici e tutelare gli interessi dell’azienda.

 

supply chain

Ottimizziamo i processi di Supply Chain, Sourcing e P2P, nonché Logistica e Magazzino, attraverso metodi dedicati, con particolare attenzione alle tematiche di Compliance, Privacy e Sicurezza, oltre alla formazione e alla gestione delle risorse, accompagnandole in tutti i processi di Change Management.
Attraverso i nostri metodi, ci proponiamo di supportare le aziende nell’ottimizzazione dei processi della Supply Chain. Le nostre attività coinvolgono tutte le fasi della SC, dalla mappatura dei processi logistici attuali, all’analisi della pianificazione degli approvvigionamenti, fino alla verifica della funzionalità e delle performance del WMS utilizzato.

Una Supply Chain efficiente e ben organizzata consente di ottimizzare le risorse, accelerare nel soddisfacimento delle richieste dei clienti e migliorare la loro Customer Experience.

 

Passaggio Generazionale

La fase di passaggio generazionale nelle aziende familiari è notoriamente molto delicata: i nostri manager hanno significative esperienze nell’assistere l’imprenditore a gestire le complesse dinamiche che possono nascere al momento di “passare il testimone”.

 Il supporto di una figura esterna all’azienda e alla famiglia è spesso chiave per individuare la soluzione migliore, in funzione delle diverse situazioni, ed accompagnare nel percorso di cambiamento al fine di garantire il futuro aziendale si successo.

La complessità della gestione aziendale, richiede oggi uno spettro molto ampio di competenze: per questo abbiamo ideato un servizio di temporary managment innovativo: non interviene un manager da solo, ma un senior manager assistito da un team di esperti specialisti per le principali funzioni aziendali, attivabile in funzione del bisogno. 

Si tratta di una soluzione molto apprezzata quando è richiesto un intervento rapido per affrontare momenti di difficoltà, per accelerare lo sviluppo, per gestire un passaggio generazionale o un percorso di managerializzazione dell’azienda.

Innovazione

Aiutiamo i nostri clienti ad anticipare i trend, attraverso uno studio critico del mercato che consenta di capirne in anticipo le esigenze. Per creare un vantaggio competitivo non basta creare nuovi prodotti/servizi, ma è necessario generare innovazioni ad alto impatto, che vadano a migliorare sensibilmente lo stile di vita del cliente.

Media Relations and Public Affairs

Media Relations and Public Affairs activities are essential for building and maintaining a positive and influential reputation for an organization, managing communication with media, stakeholders, and institutions.

As Strategic, we provide comprehensive support to help companies establish a strong public presence and effectively influence the regulatory and institutional environment in which they operate.

 

 

grc & Cybersecurity

La sigla GRC sta per Governance, Risk Management e Compliance. È un approccio integrato che le organizzazioni adottano per garantire che le operazioni siano allineate con obiettivi strategici (Governance), per identificare e gestire i rischi (Risk Management) e per conformarsi a normative, leggi e regolamenti interni ed esterni (Compliance).

Come Strategic, supportiamo le aziende nell’implementazione di un approccio GRC efficace attraverso servizi di consulenza e strumenti personalizzati per migliorare la governance, la gestione dei rischi e la conformità. Il nostro obiettivo è aiutare le organizzazioni a integrare il GRC nelle loro operazioni quotidiane in modo da ottimizzare la resilienza, ridurre i rischi e garantire l’adesione alle normative in modo sistematico e proattivo.

Inoltre offriamo alle aziende un approccio completo e personalizzato alla cybersecurity, volto a proteggere le loro infrastrutture IT, i dati sensibili e le operazioni aziendali da minacce digitali in continua evoluzione.

Strategy

We guide our clients step by step in the implementation of performance improvement strategies and programs by proposing flexible collaboration models tailored to the client’s needs.

Our team is composed of professionals with many years of experience in the industrial field, which enables us to accompany our clients until they achieve their intended results, subsequently guaranteeing full operational autonomy. 

We will lead our clients through the M&A process at both the buying and selling stages. Thanks to the expertise gained by our managers, we are able to cover the entire span of the process, from defining the strategy to identifying the most appropriate party to supporting the negotiation and closing of the deal.

Digital & IT

We help our clients implement a practical approach to innovate and rapidly accelerate their businesses in the digital world.

We foster the development of digital and IT strategies that optimize the customer experience, improving the supply chain and all channels of company-customer contact. We have developed innovative processes and tools for IT governance, and we support our clients in the application of new operating models and in the design of integrated and synergistic architectures between new platforms and legacy systems.

Customer Experience

Our method is aimed at companies that want to satisfy increasingly demanding customers, guiding them while they choose, purchase and use goods or services, through innovative solutions that achieve immediate results and/or direct sustainable digital transformation investments.

We offer our clients support in reengineering business process and optimization with an as-is methodology and help our clients make the Sales area increasingly dynamic, effective and efficient.

ESGRC

Environmental: the environmental impact of an organization’s economic development on the environment in which it is located and the environment in general.

Social: the social impact of an organization in terms of its inclusiveness and relationship with the local area, people, employees, suppliers, customers and in general with the communities with which it operates.

Governance: governance understood as the set of tools, rules, principles, systems and procedures whose purpose is to optimize processes to achieve economic objectives and protect the interests of the company.

Risk: risk-based management is the common thread in all organizations and aims to identify early risks that could compromise the achievement of business objectives and to prepare a plan with specific countermeasures.

Compliance: compliance regulates the flow of all business processes through the application and subsequent compliance monitoring of regulatory standards.

Diversity & Inclusion

We support companies in adopting and implementing Diversity & Inclusion (D&I) processes through a range of structured and customized services aimed at transforming corporate culture and improving business outcomes.

We also guide companies through the process of Gender Equality Certification UNI/PdR 125:2022.

Learn more on the dedicated page: Diversity & Inclusion – Strategic Management Partners.”

m&A

We guide our clients through the M&A process, both in buying and selling phases. Thanks to the expertise of our managers, we are able to cover the entire process, from defining the strategy to identifying the most suitable counterpart, and providing support throughout negotiation and finalization of the transaction.

Innovation

We help our clients anticipate trends through a critical study of the market to understand its needs ahead of time. To create a competitive advantage, it is not enough to create new products/services, but it is necessary to generate high-impact innovations that significantly improve customers’ lifestyles.

media relationship and public affairs

Media Relations and Public Affairs activities are essential for building and maintaining a positive and influential reputation for an organization, managing communication with media, stakeholders, and institutions.

As Strategic, we provide comprehensive support to help companies establish a strong public presence and effectively influence the regulatory and institutional environment in which they operate.